OptimizaR test og træningsoplevelse - Del 3: Træningsevaluering

OptimizaR´s "maskin-rum" del-3: Træningsevaluering efter 5 uger

Her følger tredje del af historie om Mathias fra Cykelstart.dk som er i gang med et træningsforløb hos OptimizaR på 12 uger.

Mathias har nu trænet i 5 uge med træningsprogram fra Ragnar i OptimizaR.

Træningen har gået rigtig fint. Både Mathias og Ragnar er indtil videre været super tilfreds med forløbet og det samarbejde der er i forbindelse med Mathias´s træning går forrygende.

I denne historie vil Ragnar forklare hvordan evalueringen af træningen foregår både fra Ragnar´s og Mathias´s side. 

Hvordan evalueres der på træningen: er der form fremgang ja/ nej?

I sidste del fortalte vi at Mathias´s træningsforløb er baseret på at få sænket hans Vlamax.

OptimizaR evaluerer træningsudbyttet i første omgang ved en 60min submax-test. Det er for at følge med i en atlets udvikling og se om der er sket fremgange og/ eller evt. fysiologiske ændringer.

Mathias udførte denne 60min. submax test. inden han startede på forløbet og nu efter 5 ugers træning.

Testen udføres ved at køre samme watt-tal på hometrainer i 60min. ved en wattbelastning der er under Anaerob Tærskel(AT). Vigtigt for testens validitet er at den bliver udført under samme betingelser og med de samme forberedelser hver gang. Når testen er udført, registreres gennemsnits pulsværdien ved det angivne watt-tal. I tilfælde af en positiv udvikling falder gns. pulsen i forhold til de samme watt-tal.

Her er en oversigt over Mathias´s udvikling.

Test dato Watt-belastning Gennemsnitlig pulsværdi
04.11.2020 201W 145 slag/min
04.12.2020 200W 137 slag/min

Som man kan se i tabellen har Mathias forbedret sig rigtig meget her i de første 5 træningsuger.

Et fald i gns. puls med 8 slag/min er en stor forbedring på så kort tid. Erfaringsmæssigt observeres normalt et fald i pulsværdien først efter 8 ugers træning. Mathias har reageret utrolig godt på den træning Ragnar har udarbejdet for ham. Træningen har udviklet Mathias i den rigtige retning som OptimizaR har ønsket det.

Tallene siger et, men hvad med Mathias´s subjektive fornemmelse. Her kan du læse hans kommentar om hans oplevelse om forbedringen:

Fedt! Jeg følte også et større overskud under testen denne gang - både i benene og på plussiden.
Fedt, at det går fremad - cadeau til dig! :-)

For at sikre at der sker yderligere træningstilpasninger bliver Mathias´s træningsbelastning øget hen over de næste 5 træningsuger.

Tæningsdata evaluering - fakts der skal evalueres ?

Inden Ragnar starter udarbejdelsen af et træningsforløb fro en atlet kigger han altid på atletens træningshistorik. Det er for at få et indblik i belastningsfordeling puls og watt, samt atletens træningsvarighed som er et godt udgangspunkt for at udarbejde den bedst mulige plan for atleten.

Træningsvarigheden hos Mathias de sidste 5 uger trænet i gennemsnit 8timer 10min pr. uge. Hans gennemsnit inden han startede træningsforløbet hos OptimizaR var 8timer 29min. Så med lidt mindre træning stort udbytte.

På billede 1 kan du se fordeling af puls og watt i forhold til Mathias´s træningszoner inden han startede på OptimizaR træningsforløb.

Det er tydeligt at se, at der ikke har været et specielt træningsfokus men trænet så hårdt efter bedste evne efter som puls og wattzonerne er meget fordelt over alle træningszonerne.

På billede 2 er fordelingen i de sidste 5 uger. Her kan du se hvilken ændring fordelingen har taget. Det er helt klar at der er større andel af puls og watt belastninger i de lavere træningszoner.

Som tidligere nævnt var målet for Mathias´s træning været at sænke Mathias´s VLamax. Dermed har træningsbelastningerne ligget hovedsagelig under den Anaerob Tærskel(AT) med lette til moderate belastninger. Dermed har Ragnar har lagt væsentlig mere fokus på udholdenhedstræning end Mathias tidligere har været vant til at træne.

Trænings feedback fra OptimizaR og Mathias - samarbejde med atleterne?

OptimizaR tilstræber altid det meget højt serviceniveau i samarbejde med vores atleter. Ragnar følger med i hvordan Mathias har udført hans træning på Traning Peaks og Mathias giver hans kommentar omkring udførsel og fornemmelse under træningen. Dette er for at sikre at Mathias belaster sig på den måde som træningsprogrammet bliver lagt op til. Mathias har været meget disciplineret og prøvet efter bedste evne at udføre træningsprogrammerne. Det har været en fornøjelse at følge.

OptimizaR lægger stor vægt på at være med på sidelinjen og følge atleten, samt at være i dialog med atleten hele tiden. Ragnar er ikke bange for at give kritik hvis træningen ikke udføres efter planen. Mathias har dog været så god til at gå op i at udføre træningspassene korrekt så der har været ros det meste af vejen.

Her en kommentar fra Mathias:

”Og dejligt med ros. Rart at vide, at det er rigtigt, det jeg gør. Nu fornemmer og ser jeg også resultater - det er fedt - og det er din fortjeneste ??

Tøv ikke med at kontakte Ragnar hvis du har spørgsmål til Mathias´s forløb eller har interesse i at vide hvad OptimizaR kunne hjælpe dig med i din træning.

Læs mere om Mathias´s oplevelser ved at klikke på dette LINK

God træning derude.

BILLEDE 1: Puls(rød) og Watt fordelingen inden start hos Optimizar
BILLEDE 1: Puls(rød) og Watt fordelingen inden start hos Optimizar
BILLEDE 2: Puls(rød) og Watt fordelingen efter start hos Optimizar
BILLEDE 2: Puls(rød) og Watt fordelingen efter start hos Optimizar
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System