OptimizaR Sportstestcenter

OptimizaR et stedet, for alle dem der drømmer om at forbedre deres form igennem målrettet og struktureret træning uanset træningsniveau.

OptimizaR er for dem der løber, cykler, dyrker triatlon, svømmer m.m. der gerne vil forbedre deres præstation med evidensbaseret tilgang til både træningsplanlægning og testning.

Seneste nyheder
"The Dream came true" - under 7 timer i cykelløbet La Marmotte 2019
30-07-2019 14:51

Tidligere har OptimizaR berettet om Henrik Kraglunds cykelrytterens forberedelser i hans bestræbelser på at opnå hans ultimative mål at komme under de 7timer i cykelløbet La Marmotte, se her

Hvordan gik det så??

Jo Henrik fik opfyldt sit mål og kom i mål på 6timer 54min med denne kommentar:

"En rigtig hård dag endte lykkeligt. FULDSTÆNDIG udsolgt fik jeg en medalje over hovedet lige efter at jeg kørte over målstregen.. Og for det ikke skal være løgn, stod jeg alene og kunne slet ikke styre mine glædeståre i et pænt stykke tid. Al det arbejde kulminerede lige der. FANTASTISK!"

Efter opfølgningstesten i april ændrede OptimizaR Henriks træning, der var mere fokus på VO2max træning kombineret med specifikke udholdenheds pas, hvor Henrik skulle køre med de watt-belastning vi havde fundet ud af Henrik kunne køre med i løbet. 

Hvordan gik det så i forhold til sidste år. OptimizaR har udarbejdet en oversigt over hvor Henrik virkelig gjorde en forskel i hans løb. 

WATT BELASTNINGER 2018 2019
1. Bjerg: Glandon  avg. 277W/ NP 283W avg. 276/ NP 291W
2. Bjerg: Telefgraf/ Galibier avg. 242W/ NP 250W avg. 243/ NP 253W
3. Bjerg: Alp d´Hues avg. 232W/ NP 242W avg. 252/ NP 256W

Her er det tydeligt at på det tredje bjerg op ad Alp d´Hues at Henrik gjorde en tydelige forskel. 

Henrik har beskrevet hans oplevelser på de tre stigninger:

1. Bjerg: Glandon

"Starten er kl. 07.00 og forløber overraskende roligt. Dermed ikke sagt at der ikke er fart på, men ingen panik overhovedet og jeg sidder med..., hele vejen til hvor stigningen til Col de Glandon starter. Det havde jeg faktisk ikke regnet med. Jeg bliver revet lidt med på de første minutter på stigningen, men indser herefter hurtigt at hvis jeg overhovedet skal gennemføre, skal jeg ned på mit eget niveau. Jeg er nødsaget til at sænke niveauet 10-15 watt.
Feltet trækkes meget hurtigt ud og vi finder alle ligestillede ryttere at sidde med i mindre grupper. Jeg holder et snit på NP291W til toppen af Glandon, og kunne godt mærke midtvejs at jeg måske havde lagt lidt for hårdt ud."

2. Bjerg: Telefgraf/ Galibier

"Jeg sad med en lille fornemmelse og usikkerhed over at missionen ville lykkedes i dag, da jeg ikke følte super gode ben. Jeg kørte NP 253 Watt i gennemsnit på Telegraf stigningen. På toppen fyldte jeg kun den ene af flaskerne, da der osse er depot inden Galibier, som kommer inden for ganske kort tid."'

3. Bjerg: Alp d'Hues

"Efter 5-6 sving var jeg obs på at få energi, så det kunne hjælpe på watt tallene som var lidt til den lave side. Jeg indtog yderligere én efter 15 minutter.
Det bar frugt, og det resulterede i at jeg rent faktisk blev bedre og bedre mod toppen. Og det var én af det største personlige sejre i løbet…

Først da jeg var i det sidste sving inden Alp D’ Huez by, var jeg rimelig sikker på at komme under 7 timer. Jeg turde simpelthen ikke at tro på det før.
Man kommer op til byen, men så er der stadigvæk omkring 1 km til mål. Der blev alle omkring mig sat til vægs. Total optur, og jeg begyndte allerede at for en klump i halsen.
Jeg røg endog på den store klinge og kørte alt hvad jeg har lært de sidst 7-800 meter.
Kørte Alpen med NP 256 W i snit i tiden 1.09t. Det var her at jeg gjorde den store forskel fra året før, jeg kunne køre ca. 15 watt mere end i 2018."

Helt fantastisk flot af Henrik, der har været utrolig dedikeret med hans træning og det var en fornøjelse at samarbejde med Henrik hele vejen igennem hans træningsforløb. Han har fået træningen til at passe ind i hans familie og arbejdsliv på en helt eminent måde.

Her til sidst en afsluttende bemærkning fra Henrik omkring træningsforløbet:

"Nu ved jeg godt at det er mig selv der har trænet og gennemført. Men planlægningen er OptimizaR og Ragnars fortjeneste. Jeg er meget imponeret hans seriøse tilgang til et træningsforløb. Han er der så snart der er noget der skal justeres og og er fantastisk til at holde øje med træningspassene. “RAGNAR ROCKS!”.
Det har været en kæmpe fornøjelse. Det var udholdenhed jeg skulle have styrket. Og præcis dette viste sig virkeligt i dag. På trods af at jeg var presset rigtig meget i bund, gik jeg ikke død. Tværtimod, kunne jeg øge til sidst.
Èn meget vigtig ting som slet ikke er nævnt, er opbakningen til træningen fra familiens side. De har også været helt utrolige. Der kræves tålmodighed og rigtig meget afsavn i familien, men de har også været der.
Meget sigende som Ragnar skrev efter løbet 'Dreams come true'. "

Har du lyst til at læse Henriks fulde beretning fra hans løb er du velkommen at klikke her.

God træning derude.

Fra ½ marathon til 45km trail løb
30-07-2019 14:50

Her er historien om Elin fra Akureyri, Island. Hun er en løbe motionist med store drømme og ambitioner for hende selv. Hun besluttede sig for at få hjælp fra OptimizaR til at få opfyldt hendes målsætning om at gennemføre et trailmaraton på 45km.

Hvordan gik det så??

Elin løb så flot at hun kom ind på en 3. plads i hendes AG og nr. 4 samlet. Super resultat når man tænker på hvor hun startede i december måned 2018.

Nedenfor er en kort historie omkring hendes træningsforløb.

Da Elin henvendte sig til OptimizaR var hendes forudsætninger ikke særlig gode. Jeg kendte hende fra mine testbesøg i Akureyri som hun altid deltog i. Derfor kendte jeg hendes fysiologiske profil ud fra en iltoptagelsestest inden forløbet. Det længste løb hun havde løbet var to gange ½ maraton som motionsløb. Hun var faktisk med på OptimizaR´s første Runcamp i Akureyri 2016 hvor hun foråret 2016 startede med at løbetræne og kunne næsten ikke løe længere end mellem to lygtepæle. Inden kontakt med OptiimizaR havde hun døjet med løbeskader som forhindrede i hende at løbetræne. Hun

Derfor var det meget ambitiøst at hun fortalte mig om hendes store målsætning, da hendes træningsalder, træningserfaring og konkurrence-erfaring ikke var så stor.

Det første der sker ved henvendelse af denne art er at få afstemt forventninger med henblik på træningstid, træningshyppighed og skades historie. Det er vigtigt for at få den samlede dagligdag til at fungere med familie, arbejde, venner og træning.

Træningen startede 17.12.2018 og skulle kulminere med trailløbet Vesturgata i det vestlige Island (link) d. 21.07.2019. Delmålet var et ½ maraton trail løb d. 25.05.19. for at få afklaring på hvilken pulsbelastning det vil være hensigtsmæssigt hun skulle løbe med og afprøve en energiplan og energiindtagelsesrutiner.

Hendes træning startede langsomt og forsigtigt med gradvis stigning i belastningen henover vinteren. I foråret ændrede træningsindholdet sig til at være mere i kuperet terræn. Da der lå meget sne i gaderne i det nordlige Island.

Hun trænede i gennemsnit 59km om ugen, med peak distance 92km. Hendes træningsvarighed lå de 6:30t/ uge i gennemsnit med peak uge på 9.45t. Træningen gik super fint uden nogen form for skader, som et tegn på et godt struktureret træningsforløb.

Træningen blev udarbejdet i tæt samarbejde med Elin hele vejen igennem for at få hendes dagligdag til at fungere. Det må sige at det lykkedes, da hun ved ½maraton i maj vandt sin AG. Super flot da det kun var et opvarmningsløb til de 45km i juli.

Undervejs har Elin gennemført 60min.løbetest på løbebånd, ca. hver 4. uge, for at sikre at Elin var på rette vej i hendes træning.

Se her udviklingen:

Test 1: december 2018 Løbetempo: 6:00min/km Gsn. puls 162
Test 2: februar 2019 Løbetempo: 6:00min/km Gns. puls 158
Test 3: marts 2019 Løbetempo: 6:00min/km Gns. puls 150
Test 4: april 2019 Løbetempo: 6:00min/km Gns. puls 145

Den 21.07. gik så starten løbet som skulle være den ultimative drøm om at gennemføre 45km i bakket terræn. Inden løbet havde vi en snak om raceplan og energistrategi ud fra træningserfaringerne og iltoptagelsestesten.

Ja hun kom må i tiden 5:05:22timer, nr. 3 i AG og 4. samlet. Hun var helt målløs over hvad hun havde præsteret. Hun havde overskud hele tiden og tog sågar billeder undervejs. Hun var i syvende himmel over det hun havde gennemført.

Her lidt islandsk tilbagemelding fra hende:

"Geggjað hlaup. Var í frábærum fíling og raunar ekkert að flýta mér, stoppaði til að taka myndir og svona. Var í þriðja sæti í mínum aldursflokki og fjórða konan í heildina".

Hun har nu fået mod på mere. Hun vil nemlig deltage i et trail løb i Akureyri d. 13.10. Sulur Vertical(link)

God træning derude.

Cykelmotionistens brug af OptimizaR - Træning frem mod cykelophold på Mallorca
24-06-2019 14:04

Hvilke træningsopgaver kan OptimizaR løse for sine atleter? 

De fleste forbinder måske OptimizaR et sted hvor kun de bedste de kommer, de personer med store målsætninger m.m. Ikke i det tilfælde her. Knud som er erfaren og glad cykel-motionist fortæller her hvordan han har brugt OptimizaR i sin forberedelse til at komme i bedre form i forbindelse med hans årlige tur med hans cykelkammerater til Mallorca.

Inden træningen startede fik Knud udført en cykeltest med tilhørende kapacitetsanalyse om hans kropslige styrke og svagheder. Her var konklussionen at hans udholdenhed skulle forbedres.

Dette viser at OptimizaR tager sig af alle som gerne vil forbedre sin form uanset niveau. Gennem struktureret og målrettet træning kommer man langt, det kan vi i OptimizaR. Vi hjælper gerne med at løfte den enkeltes niveau.

Nedenstående tekst er oprindeligt skrevet af Knud. Der er ikke foretaget redigeringer af teksten.

God læsning.

I en erkendelse af at det tager tid at planlægge og gennemføre vintertræningen på cykel, har jeg i dette forår været i tæt dialog med Ragnar for at variere og optimere på udbyttet af træningen.

Efter gennemførelsen af den indledende test har Ragnar sammensat et varieret træningsprogram på 16 uger, og dette har jeg gennemført på henholdsvis hjemmetræner, MTB og racer. Med en vekslende hårdhed og en god del variation i programmerne har det hver gang været motiverende at sætte sig på cyklen, og samtidig mærke at formen stille og roligt blev forbedret. Programmet har primært haft fokus på at øge udholdenheden, samtidig med at de længste træningspas har været kortere end 2,5 time.

Min udholdenhed er blevet markant forbedret gennem forløbet, og dette kunne bl.a. mærkes på forårets træningstur til Mallorca, hvor bakkerne ikke føltes helt så lange som tidligere.

Med et veltilrettelagt træningsprogram for en længere periode, har det for mig været enklere at få gennemført både de lette og de tunge træninger, og selv om jeg kun er en middelmådig cykelmotionist har det været en tilfredsstillelse at kunne mærke fremgangen undervejs.

Fra løb til triatlon
23-06-2019 09:22

OptimizaR arbejder meget bredt med mange forskellige opgaver som atleter kommer med til os.
Her er historien om Maiken, løberen, som tog den store udfordring at skifte løbeskoene ud med triatlon.

Nedenstående er skrevet af Maiken selv, om hendes erfaring om at have OptimizaR til at stå for hendes træning og få hende motiveret til triatlon, på trods af meget lavt svømmeniveau. Læs også hendes spændene oplevelse på sin første kvart-IM distancen ved Tri ved Søen, d. 26.05.2019

I efteråret sidste år begyndte jeg at lege med tanken om at dyrke triathlon, og vidste derfor, at der var nødvendigt at bruge en del energi på svømmetræning. Jeg havde tidligere forsøgt at lære den vanskelige svømmeteknik crawl dog uden særligt held. Det var derfor oplagt, at jeg kontaktede Ragnar Gudmundsson fra OptimizaR sportstestcenter, som jeg kendte fra Dromos-løbeklub Hjørring, hvor jeg løbertræner og som tidligere har lavet løbeprogrammer til mig, som jeg har været yderst tilfreds med.

Da vi mødtes til første svømmeoptimeringstime luftede jeg tri-tanken for Ragnar, og han opfordrede mig til at tilmelde mig en 1/4 IM. Dette på trods af, at jeg på daværende tidspunkt ikke kunne svømme 25m uden vejrtrækningsproblemer. Da jeg både var uerfaren svømmer og ikke var vant til at cykeltræne var jeg ikke i tvivl om, at jeg måtte have hjælp til at strukturere min træning.

Jeg anede simpelthen ikke noget om træningsmængde og intensitet, når jeg pludselig skulle styrke hele 3 discipliner, og ikke bare løbetræne, som jeg efterhånden har en del erfaring i. Ragnar og jeg enedes derfor om, at jeg skulle tilmelde mig et stævne sidst i maj måned, hvilket jeg gjorde. Triathlontræningen startede midt i januar og i første uge var der både svømme- og cykeltest på programmet. Jeg var en anelse nervøs for, om der var tid til den nødvendige mængde træning i en travl hverdag med skiftende vagter på jobbet, men Ragnar og jeg havde en snak om vigtigheden i, at det hele skulle hænge sammen og at vi løbende skulle evaluere forløbet herunder regulere træningsmængden og intensiteten når nødvendigt.

Ragnar lavede træningsprogrammerne i TraningPeaks og gav løbende feedback på min træning og han lyttede til mine tilbagemeldinger, og justerede programmerne ud fra disse. I det hele taget oplevede jeg, at vi i hele forløbet havde en rigtig god og åben dialog . Gennem træningen, der som sagt startede midt januar og sluttede til tri-stævnet i maj oplevede jeg særligt, at jeg rykkede mig som svømmer, men også på cyklen mærkede jeg tydelig fremgang. Jeg blev stærkere og hurtigere på min nye investering: tri-cyklen! Løbet var min “hjemmebane”, men jeg havde aldrig prøvet at løbe EFTER en hård cykeltur, så en kombination af cykling og efterfølgende løb blev derfor en integreret del af træningen.

Da jeg nærmede mig stævnet i slutningen af maj, var jeg nervøs, men følte mig “klar”. Jeg gennemførte den kvarte ironman en solrig, men kold søndag i maj. Vandet var kun ca. 14grader og derfor havde arrangørerne valgt at afkorte svømmeruten en smule. Jeg må indrømme, at dette uden tvivl var til min fordel, da min force stadig var løbet og delvis cyklingen. Men jeg fik dog kæmpet mig igennem distancen i det kolde vand og herfter gik både cyklingen og løbet rundt om Økssøen godt. Ragnar havde givet mig råd og vejledning til hvordan jeg kunne disponere løbet og anbefalet pulszoner, jeg kunne forsøge at holde under mit race. Da jeg løb over målstregen var jeg meget træt men også lettet over, at jeg havde gennemført det jeg havde arbejdet målrettet imod de seneste 4 måneder.

Tak til Ragnar og OptimizaR sportstestcenter for endnu et godt samarbejde

OptimizaR Sportstestcenter - hvem er vi?

OptimizaR et stedet, for alle dem drømmer om at forbedre deres form igennem målrettet og struktureret træning uanset træningsniveau.

OptimizaR tilbyder kapacitetsanalyse og personlig træning for dem der løber, cykler, dyrker triatlon, svømmer og andre, der gerne vil komme forbedre deres præstation.

OptimizaR har stor kompetence i at koble videnskabelige målinger med effektive træningsplaner uanset præstationsniveau.

Igennem OptimizaRs træningsviden og træningserfaring kan vi hjælpe alle, der har som mål at komme i bedre form, forbedre deres præstationer.
OptimizaR er stedet, hvor vi udfører fysiologisk testning af høj kvalitet, fordi vi har højtuddannet personale, stor trænererfaring og viden om træning. OptimizaR anvender det bedste måleudstyr, der findes på markedet.

Vi hjælper alle til at få opfyldt deres målsætning.
OptimizaR har en kapacitet til at hjælpe alle dem, der gerne vil forbedre deres kondition og udholdenhed i forhold til deres individuelle målsætning, uanset om det er nu ud fra et sundhedsmæssigt eller præstationsmæssigt perspektiv.
Vores målgruppe er alle som gerne vil gøre brug af professionel testning og træningsvejledning for at forbedre deres form og derigennem optimere deres præstationer.

Med udgangspunkt i Ragnars Gudmundssons uddannelse, træning og erfaring har OptimizaRs stor kompetence i at omsætte de videnskabelige teorier til effektiv træningsplanlægning.

Om Optimizar
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System