Træning i Corona tider - Kan man forbedre sin Personlige Bedste tid i Corona tider ?

Læs her interviewet om Sigriður Rúna og hendes træningshistorie gennem corona hos OptimizaR og hvorfor hun vendte tilbage.

At træne i disse corona tider hvor der ikke er nogle løb kan være brutalt hårdt, mentalt set. Uden motionsløb kan det være svært at holde motivationen i ens træningsprocess. Hvad gør man så ? 

Man kan jo prøve at sætte "solo-runs" op og løbe mod sig selv. Det er også brutalt, da det kræver en stor evne til at presse sig til det yderste uden at have extern motivation og heppning.

Læs her om en super kvinden Sigridur Runa, fra Reykjavik, Island, som blev slået tilbage af aflyste løb, løbe uheld men formåede at forbedre sin tid på 10km med 2 minutter fra november 2020 til slutningen af januar 2021.

”Hvordan fandt du frem til OptimizaR?”
Jeg blev først introduceret til Ragnars arbejde i 2016, hvor jeg tog en test og deltog i et foredrag omkring testning hos OptimizaR i Reykjavik. Senere begyndte min mand Ólafur at samarbejde med Ragnar i forhold til hans optræning til en Ironman i Barcelona 2019. Jeg begyndte da et samarbejde med Ragnar i oktober 2019.

”Hvad var din målsætning inden du startede dit første forløb hos OptimizaR?”
Igennem de sidste år har jeg deltaget i samtlige long trail løb med gode resultater. Eksempelvis min deltagelse i CCC i Mont Blanc i 2018 og 2019, hvilket er 100km bjergløb i UTMS serien. Jeg har også deltaget i kortere løb og Marathons. Før jeg startede mit træningsforløb hos Ragnar, havde jeg forbedret mig en smule men jeg ville se om en struktureret træning med en god professional træner kunne tage mig videre og forbedre mig endnu mere.

”Hvad gjorde at du valgte netop OptimizaR for at opnå din målsætning”
Både min mand og enkelte andre jeg kender fra Akureyri, anbefalede Ragnars træningsmetoder hvilket er grunden til at jeg kontaktede ham og jeg kunne lide hans ideer og hans fremgangsmåde.

”Hvilke forventninger havde du da du startede dit forløb for første gang hos Optimizar?”
Det jeg forventede af Ragnar var at han ville strukturere og individualisere min træning, kontrollere og tilpasse intensiteten til den grad, der bedst passer til mig og give mig feedback på hvad jeg klarede godt og hvad jeg skulle forbedre, hvilket han har gjort på en fantastisk måde.

”Hvordan var dit første forløb hos OptimizaR?”
Den første målsætning jeg satte sammen med Ragnar, var at deltage i Rotterdam maraton i april 2020. Jeg havde trænet meget godt for det og tænkte at jeg var klar til at forbedre min sluttid til under 3 timer og 30 minutter. Jeg fik god træning og motivation fra Ragnar men uheldigvis blev maratonet aflyst såvel som de andre planlagte maratons på det tidspunkt. Derfor begyndte jeg at træne op til mit næste mål, et 50km mountain trail løb på Island, Hengill Ultra. Løbet gik desværre ikke som jeg havde håbet. I starten af løbet faldt jeg og fik et snit på mit knæ, der senere skulle behandles på hospitalet. Midt i løbet tog jeg ved et uheld en forkert drejning og blev nødt til at løbe den stejleste del af ruten igen som dermed medførte at jeg løb ekstra 8km. På trods af de uheld var jeg meget tilfreds med løbet.

”Blev dine forventninger opfyldt og din målsætning opnået i dit første forløb?”
Jeg var meget glad og tilfreds med træningen i mit første forløb. Jeg fandt træningspassene krævende og jeg forbedrede konstant min hastighed fra uge til uge, som jeg havde håbet på. På den anden side var det meget frustrerende ikke at kunne deltage i samtlige løb.

”Hvorfor valgte du OptimizaR igen på et nyt forløb?”
Jeg var så glad for mit første forløb og besluttede at fortsætte med Ragnars træning. Jeg havde opnået mine mål om at forbedre min tid på ”street runs”, da der ikke var nogle løb at teste mig selv i.

”Hvilke faktorer spillede ind for dig for at du valgte at gå i gang med et andet forløb hos OptimizaR?”
Jeg besluttede at fortsætte fordi jeg var så glad for mine forbedringer, jeg havde gjort i mit samarbejde med Ragnar. Jeg føler også at jeg har brug for den struktur og disciplin jeg får, når jeg arbejder med ham.

”Hvilke forventninger havde du i forbindelse med dit andet forløb hos OptimizaR?”
Jeg har stadig de samme mål om at forbedre min hastighed og udholdenhed, hvilket jeg vil være i stand til når jeg arbejder sammen med Ragnar.

”Hvad gjorde OptimizaR for at tilpasse din træning og dine målsætninger ift. ændringer følge af corona?”
Selvom der ikke er nogle løb, fortsatte jeg med at træne med dem i tankerne. Ragnar hjalp mig med at holde fokus på at skulle konkurere igen, jeg ville gerne at holde et eget løb hvis de ikke afholdes.

”Hvilke faktorer spillede ind for dig om at fortsætte dit træningsforløb hos Optimizar trods corona?”
Jeg synes det er meget vigtigt at have en god træner som jeg kan søge råd hos og hjælpe med at revidere mine planer, hvis det bliver nødvendigt.

”Hvordan hjalp OptimizaR med at holde fokus på træning trods corona?”
Jeg har et stærkt fokus på at forbedre mig til den kommende sommer på trods af manglende løb og corona situationen, og forhåbentlig kan jeg i de mindste deltage i løb her på Island hvis ikke udlandet er muligt. Ragnar har været meget fleksibel med at tilpasse træningsplanen, for eksempel da jeg blev skadet.

”Hvordan var din oplevelse med at løbe ”sololøb” og forberedelse til det?”
Da der ikke var nogle løb i 2020 rådede Ragnar mig til at konkurrere mod mig selv i et 10km løb. Først gennemførte jeg et 10km løb d. 14. november med en tid på 45 min og 15 sek. og forbedrede dermed min forrige tid på 46min 13sek. Dernæst gentog jeg samme løb d. 14. januar og forbedrede min tid endnu en gang til 43min og 59sek, hvilket jeg er meget glad for.

“Ville du anbefale OptimizaR til andre?”
Jeg vil med glæde anbefale Ragnar. Jeg finder Ragnar som en meget professionel og inspirerende træner samt har træningen under hans vejledning hjulpet mig med at forbedre mig en del og opnået mine mål. Jeg har været meget konsekvent i min træning med ham og det har virkelig betalt sig.

OptimizaR vil mere end gerne glæde sig over din henvendelse, for at kunne hjælpe dig med at få forbedret din træning og form. Hold dig ikke tilbage.

Med et ønske om god træning fra Ragnar - OptimizaR.

Lykken er at slå personlig bedste tid
Lykken er at slå personlig bedste tid
Trail løb på Island er fantastisk
Trail løb på Island er fantastisk
Asfalt løb er også godt til speed
Asfalt løb er også godt til speed
Med håb om at kunne løbe trail ultra løb kommer igen i år
Med håb om at kunne løbe trail ultra løb kommer igen i år
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System