Oplevelser af et 24t løb

Her kan I læse den spændende beretning om Niels Jakobsens oplevelser af hans debut i et 24t løb.

Kendetegnet for Niels´s tilgang til hele træningsprocessen siden vores samarbejde startede i november måned har været meget dedikeret. Fra november og til hans løb i juni har han ikke misset et eneste træningspas. Niels har igennem vores samarbejde været meget tilfreds med den struktur af træningen og den tætte samarbejde i forbindelse med hans træning.

Forud for 24t løbet fik Niels en energiplan for indtagelse af energi for sit løb. Dette har OptimizaR mulighed for at regne ud, udfra hans testresultater, se graf til højre. Et meget stærkt værktøj til at få styr på om en personlig målsætning overhovedet kan blive opnået. Det må man sige at det gjorde for Niels, ved at løbe 205,5km i hans debut på 24t. God læsning.

24 timer ved havet – 2019

I 2017 var jeg tilmeldt 12 timers løb ved 24 timer ved havet. Det var min debut og jeg havde en målsætning om at nå 100km. Jeg nåede 108km. og fik smag for ultraløb. Jeg var dybt imponeret over de løbere der skulle løbe i 24 timer, for jeg var totalt smadret efter 12 timer.

Jeg fortsatte herefter min træning med henblik på at løbe et maraton om måneden og i sommeren 2018 besluttede jeg mig for at jeg ville prøve kræfter med de 24 timer om end det virkede lidt uoverskueligt. Jeg begyndte at kigge træningsplaner og snakkede med flere løbekammerater om hvordan den optimale forberedelse kunne sammensættes. Jeg kom dog til den erkendelse at skulle jeg investere så meget tid i træning, så skulle jeg sikre at jeg fik det optimale udbytte af hver og en træningstime. Jeg kontaktede herefter Ragnar fra Optimizar, som jeg havde hørt om i flere sammenhænge og jeg fik efter et par telefonsamtaler indtryk af at Ragnar kunne hjælpe mig med at strukturere min træning, således udbyttet af træningen blev optimeret. I november 2018 påbegyndte vi samarbejdet og målet var at være klar til at løbe i 24 timer den 1. juni 2019.

Ragnar lavede en masterplan for hele perioden, hvor træningsmængderne fremgik og herefter blev der løbende lagt træningspas i Trainingpeaks (Som i øvrigt er et fedt produkt der spiller rigtigt godt sammen med mit Garmin Fenix 5). Jeg har gennemført samtlige træningspas, som Ragnar havde planlagt.

Dagen kom, hvor jeg endelig skulle se resultatet at mange måneders struktureret træning. Planen var klar – jeg skulle nå 193 km. – havde dog offentliggjort et mål på 175 ??. Løbet startede fint og jeg lod mig ikke rive med af stemningen og holdte mig til planen, hvor jeg skulle løbe med en pace mellem 6.20 og 6.30 de første 12 timer. Jeg holdte planen og efter 12 timer havde jeg løbet 110km. Det gik godt fra start holdte en fin pace, som passede fint i forhold til at der også skulle tages højde for et aftensmåltid. Min puls var forholdsvist stabil, dog kravlede den en smule op, men ikke noget alarmerende. Indtagelse af både væske og energi gik helt planmæssigt i de første 10 timer, herefter blev jeg ramt af kvalme og havde ikke lyst til hverken vådt eller tørt. Jeg kæmpede videre og kunne se at jeg trods udfordringerne kunne nå målet om 110 på de første 12 timer. Herefter blev min pace betydeligt lavere, sikkert en konsekvens af jeg ikke havde indtaget noget energi i 2 timer. Kæmpede den efterfølgende time, hvor moralen pludselig også blev udfordret, da jeg ikke længere kunne holde planen og løb for langsomt.

Min hjælper trådte i karakter og tvang mig til at indtage en bolle, således jeg igen kunne få lidt energi. Det hjalp og jeg fik gang i benene og kunne se at jeg i løbet af de efterfølgende 2,5 timer faktisk løb fint til trods for at det var nat. Den næste ”krise” indtraf da min hjælper skulle have et fortjent hvil – jeg blev pludselig træt og var nødt til at gå lidt. Da jeg runde depotet, var der lige kommet Kakaomælk og det var sagen. Jeg fik Kakaomælk med jævne mellemrum den efterfølgende time og der kom fint gang i benene.

Jeg kunne se at jeg hentede fint ind på det jeg havde tabt om natten i forhold til min plan og kl. 6 om morgenen var jeg igen fortrøstningsfuld. Time for time gjorde at jeg kom tættere og tættere på målet og med 3 timer tilbage kunne jeg pludselig se at såfremt jeg holdte min pace, kunne jeg nå 200km. Det blev derfor det nye mål med 3 timer tilbage. Hornet lød – klokken var 12, løbet var slut. Mange måneders træning var nu kulmineret i et resultat som var væsentligt bedre end det jeg havde håbet. Min officielle distance blev opmålt til 205,5.

Stor tak til Ragnar for de strukturerede planer og ikke mindst sparringen løbende igennem de seneste mange måneder. Det er ikke sidste gang jeg vil benytte Ragnar som Coach – han gør en forskel.

5. juni 2019 - Niels Jakobsen

Niels til venstre i billedet med sin flotte 2.plads i hans debut som 24t løber.
Niels til venstre i billedet med sin flotte 2.plads i hans debut som 24t løber.
Energikurve som blev anvendt for at udregne Niels¨s energibehov for løbet.
Energikurve som blev anvendt for at udregne Niels¨s energibehov for løbet.
Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System