Fra løb til triatlon

OptimizaR arbejder meget bredt med mange forskellige opgaver som atleter kommer med til os.
Her er historien om Maiken, løberen, som tog den store udfordring at skifte løbeskoene ud med triatlon.

Nedenstående er skrevet af Maiken selv, om hendes erfaring om at have OptimizaR til at stå for hendes træning og få hende motiveret til triatlon, på trods af meget lavt svømmeniveau. Læs også hendes spændene oplevelse på sin første kvart-IM distancen ved Tri ved Søen, d. 26.05.2019

I efteråret sidste år begyndte jeg at lege med tanken om at dyrke triathlon, og vidste derfor, at der var nødvendigt at bruge en del energi på svømmetræning. Jeg havde tidligere forsøgt at lære den vanskelige svømmeteknik crawl dog uden særligt held. Det var derfor oplagt, at jeg kontaktede Ragnar Gudmundsson fra OptimizaR sportstestcenter, som jeg kendte fra Dromos-løbeklub Hjørring, hvor jeg løbertræner og som tidligere har lavet løbeprogrammer til mig, som jeg har været yderst tilfreds med.

Da vi mødtes til første svømmeoptimeringstime luftede jeg tri-tanken for Ragnar, og han opfordrede mig til at tilmelde mig en 1/4 IM. Dette på trods af, at jeg på daværende tidspunkt ikke kunne svømme 25m uden vejrtrækningsproblemer. Da jeg både var uerfaren svømmer og ikke var vant til at cykeltræne var jeg ikke i tvivl om, at jeg måtte have hjælp til at strukturere min træning.

Jeg anede simpelthen ikke noget om træningsmængde og intensitet, når jeg pludselig skulle styrke hele 3 discipliner, og ikke bare løbetræne, som jeg efterhånden har en del erfaring i. Ragnar og jeg enedes derfor om, at jeg skulle tilmelde mig et stævne sidst i maj måned, hvilket jeg gjorde. Triathlontræningen startede midt i januar og i første uge var der både svømme- og cykeltest på programmet. Jeg var en anelse nervøs for, om der var tid til den nødvendige mængde træning i en travl hverdag med skiftende vagter på jobbet, men Ragnar og jeg havde en snak om vigtigheden i, at det hele skulle hænge sammen og at vi løbende skulle evaluere forløbet herunder regulere træningsmængden og intensiteten når nødvendigt.

Ragnar lavede træningsprogrammerne i TraningPeaks og gav løbende feedback på min træning og han lyttede til mine tilbagemeldinger, og justerede programmerne ud fra disse. I det hele taget oplevede jeg, at vi i hele forløbet havde en rigtig god og åben dialog . Gennem træningen, der som sagt startede midt januar og sluttede til tri-stævnet i maj oplevede jeg særligt, at jeg rykkede mig som svømmer, men også på cyklen mærkede jeg tydelig fremgang. Jeg blev stærkere og hurtigere på min nye investering: tri-cyklen! Løbet var min “hjemmebane”, men jeg havde aldrig prøvet at løbe EFTER en hård cykeltur, så en kombination af cykling og efterfølgende løb blev derfor en integreret del af træningen.

Da jeg nærmede mig stævnet i slutningen af maj, var jeg nervøs, men følte mig “klar”. Jeg gennemførte den kvarte ironman en solrig, men kold søndag i maj. Vandet var kun ca. 14grader og derfor havde arrangørerne valgt at afkorte svømmeruten en smule. Jeg må indrømme, at dette uden tvivl var til min fordel, da min force stadig var løbet og delvis cyklingen. Men jeg fik dog kæmpet mig igennem distancen i det kolde vand og herfter gik både cyklingen og løbet rundt om Økssøen godt. Ragnar havde givet mig råd og vejledning til hvordan jeg kunne disponere løbet og anbefalet pulszoner, jeg kunne forsøge at holde under mit race. Da jeg løb over målstregen var jeg meget træt men også lettet over, at jeg havde gennemført det jeg havde arbejdet målrettet imod de seneste 4 måneder.

Tak til Ragnar og OptimizaR sportstestcenter for endnu et godt samarbejde

Oprettet i NEWWWEB CMS - Brugervenligt og SEO optimeret Content Management System